EFFECTIVENESS OF USING VIDEO COMPARED TO OTHER MEDIA FOR DENTAL AND ORAL HEALTH EDUCATION

  • Lukas Kusparmanto University of Prof. Dr. Moestopo (Beragama), Jakarta
  • Solva Yuditha University of Prof. Dr. Moestopo (Beragama), Jakarta
Keywords: Knowledge, Dental and Oral Health Education, Children, Tooth Brushing, Videos

Abstract

Dental health education for children aims to introduce them to the world of dental health and address issues related to teeth. One of the recommended method is through video viewing, which can captivate children's attention, particularly when animated videos are used. This study analyzes the effectiveness of video viewing in improving target knowledge and compares it with other methods. This research involved analyzing national and international books and journals that explore the use of videos as a teaching tool for dental health education among elementary school-age children. Results show videos are highly effective in enhancing children's knowledge of proper teeth brushing. They outperform other methods such as flip charts, leaflets, and posters. When compared to alternative educational methods, videos are almost as effective as hand puppets. However, flip charts, leaflets, and posters remain viable options for dental and oral health education among elementary school children, as they have proven to be effective.

References

Andriany, P., Novita, C. F., & Aqmaliya, S. (2016). Perbandingan Efektivitas Media Penyuluhan Poster Dan Kartun Animasi Terhadap Pengetahuan Kesehatan Gigi Dan Mulut. Journal of Syiah Kuala Dentistry Society, 1(1), 65–72.

Apriyani, S. A. K., & Sumerti, N. N. (2015). Keberhasilan Penyuluhan Kesehatan Gigi Menggunakan Media Poster dan Media Model Pada Siswa SD Negeri 6 Kawan Bangli Tahun 2O14. Jurnal Kesehatan Gigi (Dental Health Journal), 3(1), 11–12.

Arsyad. (2018). Pengaruh Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Pada Murid Kelas IV dan V SD. Media Kesehatan Gigi, 17(1), 61–72. http://www.tfd.org.tw/opencms/english/about/background.html%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.

Budiharto. (2009). Pengantar Ilmu Perilaku Kesehatan dan Pendidikan Kesehatan Gigi. EGC.

Fuad, H. A., Awaluddin, & Arya, N. (2020). Penyuluhan Kesehatan Gigi Dan Mulut Siswa Kelas 1-5 Dan Pra Sekolah, Di Sekolah Kebangsaan Seri Makmur, Maran, Pahang, Malaysia. Jurnal Pengabdian Masyarakat Hasanuddin (JPMH), 1(1), 20–23.

Hanif, F., & Prasko, P. (2018). Perbedaan Pengaruh Penyuluhan Menggunakan Media Video dan Boneka Tangan Terhadap Peningkatan Pengetahuan Kesehatan Gigi dan Mulut Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Gigi, 5(2), 1–6. https://doi.org/10.31983/jkg.v5i2.3854

Husna, N., & Prasko. (2019). Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Gigi Dengan Menggunakan Media Busy Book Terhadap Tingkat Pengetahuan Kesehatan Gigi Dan Mulut. Jurnal Kesehatan Gigi, 6(1), 51–55. https://doi.org/10.31983/jkg.v6i1.4408

Ilmianti, I., Mattulada, I. K., Aldilawati, S., Aslan, S., Febriany, M., & Hamka, M. M. (2021). Media Komunikasi, Informasi dan Edukasi Terhadap Pengetahuan Anak Sekolah Dasar Tentang Kesehatan Gigi Mulut. Sinnun Maxillofacial Journal, 2(01), 26–33. https://doi.org/10.33096/smj.v2i01.52

Indah, J., & Junaidi. (2021). Efektivitas penggunaan poster dan video dalam meningkatkan pengetahuan dan sikap tentang buah dan sayur pada siswa Dayah Terpadu Inshafuddin. Jurnal SAGO Gizi Dan Kesehatan, 2(2), 129–135. https://doi.org/10.30867/gikes.v2i2.311

Kantohe, Z. R., Wowor, V. N. S., & Gunawan, P. N. (2016). Perbandingan efektivitas pendidikan kesehatan gigi menggunakan media video dan flip chart terhadap peningkatan pengetahuan kesehatan gigi dan mulut anak. Jurnal E-GIGI (EG), 4(2), 96–101. https://doi.org/10.35790/eg.4.2.2016.13490

Noor, J. (2017). Metodologi penelitian : skripsi, tesis, disertasi, dan karya ilmiah (7th ed.). Kencana. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1146654

Prawesthi, E., Valencia, G., Marpaung, L., & Mujiwati. (2021). Perbandingan Leaflet Dan Video Animasi Sebagai Media Edukasi Dalam Meningkatkan Pengetahuan Terhadap Pentingnya Penggunaan Gigi Tiruan Pada Mahasiswa Poltekkes Jakarta II. Cakradonya Dent J, 13(2), 144–150.

Ryzanur.A, M. F., Widodo, W., & Adhani, R. (2022). Hubungan Antara Pengetahuan Kesehatan Gigi Dengan Nilai Indeks Dmf-T Siswa Sekolah Menengah Pertama. Dentin, 6(1), 1–5. https://doi.org/10.20527/dentin.v6i1.6226

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2018). Media Pendidikan,Pengertian Pengembangan Dan Pemanfaatan. PT Rajagrafindo Persada.

Shorayasari, S., Effendi, D., & Puspita, S. (2017). Perbedaan Pengetahuan Setelah Diberikan Pendidikan Kesehatan Tentang Menggosok Gigi Dengan Video Modeling. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 8(1), 43–48. https://doi.org/10.26553/jikm.2017.8.1.43-48

Published
2023-07-28
How to Cite
Kusparmanto, L., & Yuditha, S. (2023). EFFECTIVENESS OF USING VIDEO COMPARED TO OTHER MEDIA FOR DENTAL AND ORAL HEALTH EDUCATION. Moestopo International Review on Social, Humanities, and Sciences, 3(1), 36-43. https://doi.org/10.32509/mirshus.v3i1.48
Section
Articles